Bättre kontroll med Koll 365 Avvikelsehantering: ”Vi har fått struktur och fakta”, säger VD Katarina Wetterholm.
Höglands Logistik är ett privatägt företag i Nässjö med två verksamhetsgrenar: tredjepartslogistik och åkeri. Företaget startades 2006 av Henrik Almström, som i takt med att företaget växte samlade på sig allt fler simultana roller inom företaget – VD, lagerchef, HR-ansvarig, trafikledare – och blev som så många andra entreprenörer involverad i alla nivåer av företaget.
För tre år sedan gjorde Henrik så valet att anställa en extern VD, och han valde rollen som trafikeledare, där han trivs bäst. Katarina Wetterholm, som har erfarenhet av ledande befattningar inom framförallt finansbranschen, är sedan dess VD.
”Vi kompletterar varandra för jag hade erfarenhet av den här typen av befattning tidigare, medan han har en djup branschkunskap”, säger Katarina.
Växande verksamhet
Företaget är i ett expansivt skede och utökade sin lageryta med 10 000 kvadratmeter förra året. Idag omfattar lagerytan 25 000 kvadratmeter, och man är närmare 50 anställda.
”På åkerisidan erbjuder vi tillsammans med samarbetspartner dagliga rikstäckande transporter, både för stycke och partigods.”
Katarina märkte snabbt att marknaden krävde att företaget skulle ha ett kvalitetsledningssystem, vilket också av interna skäl behövdes.
”Det var väldigt luddigt hur vi jobbade med avvikelser, förbättringsförslag, reklamationer och även tillbud. Det fanns ett slags organisation och arbetssätt, men ingenting fanns på pränt så vi behövde få ordning på det – både för vår egen skull och för att ta ansvar gentemot våra kunder”, säger Katarina.
Respektera förändringsprocessen
Höglands Logistik ISO-certifierade sig inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö och som stöd i hanteringen av ärenden valde man Koll 365 Spaces.
”Medarbetaren har fått tillgång till att lägga avvikelser, tillbud och förbättringsförslag i en app. Så via en portal finns det tydliga länkar där du registrerar olika ärenden. Vi har verkligen malt in det här arbetssättet, för i grunden blir det en förändring för organisationen och medarbetaren. Förändringsprocessen ska man inte förringa, man måste verkligen förstå att även om man har skaffat ett system så måste man verkligen jobba med det här. Det har tagit oss över ett år att helt komma in i det.”
I alla branscher, inklusive transportbranschen, uppstår en del avvikelser:
”Det kan handla om att man ska leverera och ingen är på plats, eller att man har fått fel kontakuppgifter vid leverans, emballage har gått sönder. Eller så visar det sig att porten är för låg och lastbilen kommer inte fram till lastkajen. Och så vidare. Det här systemet har hjälpt oss att få bättre kontroll och att se mönster. Vi har fakta att komma med när vi kommer till kunden eller medarbetaren med återkoppling, vilket är jättebra.”
Medarbetarna får helhetssyn
I och med det systematiska arbetet med ärenden via Koll 365 Spaces har man också skapat ett större helhetstänk hos medarbetarna:
”Man blir som medarbetare medveten om vilka konsekvenser händelser i vardagen får. Man ser en större helhet än bara det egna skrivbordet eller den egna förarhytten.”
I och med flexibiliteten i systemet kan man enkelt skapa anpassningar för att optimera användarvänligheten, vilket innebär att Höglands Logistik nu i samverkan med JSC tar fram en ”version 2.0”.
”Vi inser att vissa fält behöver vi inte och andra fält behöver vi flytta om så att det blir logiskt. Det måste vara enkelt för de som registrerar ärenden, för annars gör man det inte. Det gäller att sätta sig i medarbetarens sits och se det från deras perspektiv”, avslutar Katarina Wetterholm.
Fler kundcase
Elitfönster om Koll 365 som HR-verktyg
Elitfönster använder Koll 365 Spaces som ett HR-verktyg: ”Framförallt sparar det tid, men jag skulle även vilja säga att det har potential att förbättra vår struktur.” Elitfönster är en av Sveriges ledande fönstertillverkare och har en lång historia. Redan 1924 gick...
Forserum Safety Glass om Koll 365 Ledningssystem
”Det är så användarvänligt och lättarbetat, även för administratörer. Det innebär att vi sparar mycket tid som vi tidigare lade på letande, dubbelkollande och allmän osäkerhet.”
KB Components om Koll 365 Ledningssystem
”Vi har effektiviserat kvalitetsprocessen och rationaliserat hela certifieringsarbetet. Det innebär en mycket mer kostnadseffektiv lösning som dessutom säkerställer vårt arbete med ständiga förbättringar”
Inwido om Koll 365 Ledningssystem
”Vi sparar tid som vi tidigare lagt på letande, och vi har bättre kontroll så att alla har tillgång till de senaste versionerna, oavsett var de befinner sig eller vilken typ av enhet de använder.”
Svensk Tågkraft om Koll 365 Ärendehantering
”Vi sparar flera moment i arbetet, det är väldigt värdefullt.”
Olsbergs om Koll 365 Industriunderhåll
”Vi får en helt annan överblick över vårt arbete och sparar tid – man ser vad som pågår och vad som är på gång.”
Liljas Plast om Koll 365 Ledningssystem
”Det är väldigt enkelt ur administratörssynpunkt, det är mycket mer användarvänligt.”